Łożyska walcowe to rodzaj łożysk tocznych wykorzystujących cylindry jako elementy toczne. Są one zwykle używane do przenoszenia obciążeń promieniowych, ale mogą być również używane do przenoszenia obciążeń osiowych w każdym kierunku. Łożyska walcowe są dostępne w różnych rozmiarach i konfiguracjach, w tym jednorzędowe, dwurzędowe i czterorzędowe. Najczęściej spotykanym typem jest konstrukcja jednorzędowa, która składa się z pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego z wałeczkami cylindrycznymi pomiędzy nimi. Wałeczki są zwykle wykonane z hartowanej stali i mogą być proste lub stożkowe w zależności od zastosowania.
Konstrukcja i budowa łożysk walcowych
Łożyska walcowe są zaprojektowane z pierścieniem wewnętrznym i zewnętrznym, w którym znajdują się wałeczki cylindryczne. Pierścień wewnętrzny jest zwykle wykonany z hartowanej stali i ma średnicę otworu dopasowaną do wału, który ma podtrzymywać. Pierścień zewnętrzny jest zwykle wykonany z bardziej miękkiego materiału, takiego jak aluminium lub brąz, i służy do umieszczenia w nim wałeczków. Wałeczki same są zazwyczaj wykonane z hartowanej stali i są albo proste lub stożkowe w zależności od zastosowania. Wałeczki są utrzymywane w miejscu przez klatkę lub uchwyt, który utrzymuje je w równej odległości od siebie, aby mogły się swobodnie obracać.
Zalety i wady stosowania łożysk walcowych
Podstawową zaletą stosowania łożysk walcowych jest ich zdolność do przenoszenia dużych obciążeń promieniowych przy niskim tarciu. Dzięki temu idealnie nadają się do zastosowań, w których pożądane są wysokie prędkości i niskie zużycie energii. Dodatkowo, dzięki swojej solidnej konstrukcji, oferują dobrą odporność na obciążenia udarowe. Z drugiej strony, łożyska walcowe mają tendencję do wyższych kosztów początkowych w porównaniu z innymi typami łożysk ze względu na ich skomplikowaną konstrukcję i proces produkcji. Ponadto wymagają częstszej konserwacji ze względu na większą liczbę ruchomych części. Jedną z firm, która zajmuje się sprzedażą łożysk walcowych, jest Kon-Tech w Elblągu.